|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
tkuzaj Nowy Uczestnik
Dołączył: 07 Gru 2009 Posty: 1
|
Wysłany: Pon Gru 07, 2009 5:50 pm Temat postu: Chcę sprzedać mieszkanie, ale nie wiem jak |
|
|
Witam,
na początek chciałbym się przywitać, jestem młodym człowiekiem który jeszcze nigdy nie sprzedawał nieruchomości.
Piszę na forum z ogromną prośbą aby ktoś mi rozjaśnił sprawę jak wygląda sprzedaż dla kupującego jak i sprzedającego.
opiszę krótko moją sytuację:
Mam mieszkanie własnościowo-spółdzielcze, które nie posiada księgi wieczystej i znalazłem na nie 4 kupców za dość rozsądne pieniądze. Chciałbym je sprzedać jak najszybciej, aby mieć spokojną gwiazdkę, aby nic mojej rodzinie nie brakowało, ale niestety sam nie potrafię wszystkim zarządzić... Proszę Was o odpowiedź na kilka pytań:
1. Czy będę musiał płacić jakiś podatek od sprzedaży?
2. Czy muszę kupić mieszkanie jeszcze w tym roku, aby nie płacić podatku?
3. Czy kupujący płaci jakiś podatek?
4. Jakie są wady / zalety nieposiadania księgi wieczystej?
5. Pomoże mi ktoś i opisze jak najlepiej byłoby postąpić, aby jednak uniknąć wielkich kosztów?
W zamian za pomoc jestem w stanie zaoferować coś z branży motoryzacyjnej,
więcej info na e-mail
Pozdrawiam
Tomek |
|
Powrót do góry |
|
|
Mieszkaniowy
|
Wysłany: Temat postu: Ogłoszenia z portalu |
|
|
Ładowanie ogłoszeń... |
|
Powrót do góry |
|
|
Weronika Moderator
Dołączył: 03 Lut 2007 Posty: 237 Skąd: Szwecja
|
Wysłany: Wto Gru 08, 2009 1:17 am Temat postu: |
|
|
Mam nadzieje, ze poniższy artykuł pomoże rozwiać Pana wątpliwości.
Podatek
Cytat: | Z dniem 1 stycznia 2009 r. zmieniły się zasady opodatkowania odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dokonywanego poza prowadzoną działalnością gospodarczą. Część przepisów pozostała jednak niezmieniona.
Nadal obowiązują regulacje, które mówią, iż podatek ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych nie występuje, jeżeli sprzedaż ta występuje po upływie pięciu lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie. Nadal opodatkowaniu podlega dochód uzyskany ze sprzedaży (zmiana od 2007 r. – wcześniej był to przychód), a stawka podatku wynosi 19%. Zmianie uległo natomiast zwolnienie od podatku w przypadku sprzedaży takiej nieruchomości lub praw przed upływem pięciu lat od ich nabycia bądź wybudowania.Na wstępie należy zaznaczyć, że zwolnienie to ma zastosowanie jedynie do tych nieruchomości i praw, które zostały nabyte najwcześniej w 2009 r. W odniesieniu do nabytych wcześniej mają zastosowanie odpowiednio:
* w przypadku nieruchomości i praw nabytych do końca 2006 – przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca roku 2006
* w przypadku nieruchomości i praw nabytych w latach 2007 – 2008 – przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące w tym okresie
Nowe zwolnienie zostało określone w art. 21 ust. 1 pkt 131 updof. Przepis ten wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Cele mieszkaniowe zostały natomiast określone w nowym art. 21 ust. 25 ustawy. Są one bardzo zbliżone do tych, które występowały przy zwolnieniu określonym w przepisach ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. (czyli dotyczą m.in. zakupu gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, budowę domu, remont, czy modernizację a także adaptację części niemieszkalnej na mieszkalną, spłatę kredytu zaciągniętego na te cele itd.). Dodajmy w tym miejscu, że nowe zwolnienie nie przysługuje, jeżeli podatnik przeznaczy pieniądze ze sprzedaży na (art. 21 ust. 28 updof):
1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
– przeznaczonych na cele rekreacyjne (podobne ograniczenie występowało także w przypadku zwolnienia określonego w przepisach updof w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.).
Jak łatwo zauważyć, art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zawiera pewien wzór matematyczny, który należy stosować przy określeniu wysokości dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw, który jest wolny od podatku w przypadku przeznaczenia pieniędzy z tego odpłatnego zbycia na własne cele mieszkaniowe. Przedstawmy go za pomocą symboli, aby móc go łatwiej zobrazować:
D – dochód ze sprzedaży nieruchomości
P – przychód ze sprzedaży nieruchomości
W – wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe
DZ – dochód zwolniony z podatku
Przy powyższych założeniach wzór na dochód zwolniony z podatku będzie następujący:
DZ = (D x W) / P
Jego praktyczne zastosowanie przedstawmy natomiast na przykładzie:
Załóżmy, że pan Piotr kupił w 2009 r. mieszkanie o wartości 300 000 zł. Następnie sprzedał je w 2010 r. za kwotę 400 000 zł. Rozpatrzmy dwa warianty:
I: pieniądze ze sprzedaży w całości (czyli 400 000 zł) przekazał na własne cele mieszkaniowe (np. kupił z nich dom),
II: na cele mieszkaniowe przeznaczył jedynie 300 000 zł z powyższego przychodu, resztę natomiast przeznaczył na inne wydatki.
Jak wynika z powyższego, przychód ze sprzedaży mieszkania wyniósł 400 000 zł, dochód natomiast 100 000 zł (w przykładzie pominięto inne koszty, które mogły tutaj wystąpić). Zatem podstawiając powyższe dane do podanego wzoru mamy:
D = 100 000 zł
P = 400 000 zł
Wariant I – przeznaczenie na cele mieszkaniowe 400 000 zł
W = 400 000 zł
DZ = (100 000 x 400 000) / 400 000 = 100 000 zł
Wariant II – przeznaczenie na cele mieszkaniowe 300 000 zł
W = 300 000 zł
DZ = (100 000 x 300 000) /400 000 = 75 000 zł
Jak widać z powyższego, w pierwszym wariancie dochód wolny od podatku wynosi 100 000 zł. Pan Piotr nie zapłaci tutaj zatem podatku dochodowego, gdyż uzyskany ze sprzedaży dochód w całości korzysta ze zwolnienia.
Z kolei w drugim przypadku dochód wolny od podatku wynosi 75 000 zł. Pan Piotr osiągnął natomiast ze sprzedaży dochód w wysokości 100 000 zł. Będzie musiał zatem zapłacić podatek od kwoty 25 000 zł, który wynosi (stawka podatku to 19%) 4 750 zł.
|
_________________ Szukasz Nieruchomości ?
Szukasz Kredytu mieszkaniowego ?
Ostatnio zmieniony przez Weronika dnia Wto Gru 08, 2009 1:19 am, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
Weronika Moderator
Dołączył: 03 Lut 2007 Posty: 237 Skąd: Szwecja
|
Wysłany: Wto Gru 08, 2009 1:19 am Temat postu: |
|
|
Księga wieczysta
Cytat: | Księgi wieczyste są prowadzone w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości a zakładane są dla nieruchomości, które nie mają, lub których księgi wieczyste zaginęły. Ponieważ księgi wieczyste są jawne, dlatego też nie można zasłaniać się nieznajomością wpisów w księdze wieczystej. Księgi można przeglądać w obecności pracownika sądu i może to zrobić każda osoba mająca w tym interes prawny lub notariusz.
Księgami wieczystymi "rządzą" pewne domniemania.
Przede wszystkim domniemywa się, że wpisy w księdze są zgodne z rzeczywistym stanem prawnym. Jeśli okaże się, że istnieje niezgodność między stanem prawnym ujawnionym w księdze wieczystej, a rzeczywistym stanem prawnym to treść księgi rozstrzyga kto przez czynność prawną nabył własność lub inne prawo rzeczowe /jest to tzw. rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych/. Rękojmia nie chroni osób działających w złej wierze, czyli tych, którzy wiedzą /lub z łatwością mogli się o tym dowiedzieć/, że treść księgi jest niezgodna z rzeczywistym stanem prawnym.
Księgi wieczyste są prowadzone przez sądy rejonowe /Wydziały Ksiąg Wieczystych/ właściwe do jej prowadzenia ze względu na miejsce położenia nieruchomości. Jeśli nieruchomość położona jest na kilku obszarach sądów, właściwy sąd do prowadzenia księgi wyznaczany jest przez prezesa sądu wojewódzkiego.
Zakładane są zazwyczaj na wniosek osoby uprawnionej, czyli np. takiej która jest właścicielem nieruchomości, przysługuje jej ograniczone prawo rzeczowe, wierzyciel który nabył prawo umożliwiające dokonanie wpisu do księgi.
Księgę wieczystą może także założyć na podstawie odrębnych przepisów ZUS, który jest upoważniony do składania wniosku o założenie księgi dla nieruchomości swoich dłużników.
Dla każdej nieruchomości jest prowadzona odrębna księga wieczysta /chyba że przepis szczegółowy stanowi inaczej/.
Księga wieczysta składa się z czterech działów:
1.obejmuje oznaczenie nieruchomości i wpisy praw związanych z własnością lub przy ograniczonych prawach rzeczowych oznaczenie lokalu lub domu jednorodzinnego
2.obejmuje wpisy dotyczące własności i użytkowania wieczystego a przy ograniczonych prawach rzeczowych wpisy dot. osoby przysługującej własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, użytkowego lub prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej
3.obejmuje wpisy dotyczące ograniczonych praw rzeczowych /z wyjątkiem hipotek/, wpisy ograniczeń związanych z rozporządzaniem nieruchomością i innych praw i roszczeń a dla ograniczonych praw rzeczowych, obejmuje wpisy ograniczeń w rozporządzaniu prawem oraz wpisy innych praw i roszczeń
4.przeznaczony jest na wpisy dotyczące hipoteki
Do każdej księgi wieczystej prowadzi się akta księgi wieczystej gdzie składa się dokumenty i pisma dotyczące nieruchomości.
Wpis do księgi wieczystej dokonywany jest na wniosek zainteresowanego lub z urzędu /gdy przepis szczegółowy tak stanowi/. Wnioski o wpis powinny być składane na piśmie, a wpis w księdze wieczystej ma moc wsteczną od daty złożenia wniosku o jego dokonanie. Wpisem w księdze wieczystej jest również wykreślenie.
Wpisów dokonuje się najczęściej na podstawie dokumentów z notarialnie poświadczonym podpisem, a gdy wpis dotyczy usunięcia niezgodności między treścią księgi a stanem faktycznym, na podstawie orzeczenia sądu lub innych odpowiednich dokumentów.
Do wpisu ograniczonego prawa rzeczowego na nieruchomości wystarczy dokument obejmujący oświadczenie właściciela o ustanowieniu tego prawa.
Opłaty
Ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych od 2.03.2006 r. uregulowała także opłaty związane z wpisami do księgi wieczystej w znacznym stopniu je obniżając poprzez wprowadzenie opłat stałych niezależnych od wartości nieruchomości.
Od czasu obowiązywania ustawy opłaty będą kształtowały się w następujący sposób:
- od wniosku o wpis w księdze wieczystej własności, użytkowania wieczystego lub ograniczonego prawa rzeczowego opłata wyniesie 200 zł
- w przypadku gdy wniosek dotyczy wpisu udziału w prawie, pobiera się część opłaty stałej proporcjonalną do wysokości udziału, nie mniej jednak niż 100 złotych
- od wniosku o wpis w księdze wieczystej własności, użytkowania wieczystego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na podstawie dziedziczenia, zapisu lub działu spadku albo zniesienia współwłasności pobiera się jedną opłatę stałą w wysokości 150 złotych niezależnie od liczby udziałów w tych prawach
Opłatę stałą w kwocie 60 złotych pobiera się od wniosku o;
1) założenie księgi wieczystej;
2) połączenie nieruchomości w jednej księdze wieczystej, która jest już prowadzona, niezależnie od liczby łączonych nieruchomości;
3) odłączenie nieruchomości lub jej części;
4) sprostowanie działu I-O;
5) wpis ostrzeżenia o niezgodności stanu prawnego ujawnionego w księdze wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym;
6) dokonanie innych wpisów, poza wyżej określonymi
Od wniosku o wykreślenie wpisu pobiera się połowę opłaty pobranej od wniosku o wpis.
Zmiany w ustawie o kosztach sądowych
Od 10.03.2007 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o kosztach sądowych. Nowelizacja ma wreszcie usunąć nieprecyzyjny przepis związany z obliczaniem wysokości opłat pobieranych przez sądy za wykreślenia wpisów dokonanych w księgach wieczystych. Jak wspomniałem wyżej od wniosku o wykreślenie wpisu, pobiera się połowę opłaty pobranej od wniosku o wpis. Zgodnie z przepisami, gdy wpis do księgi wieczystej nastąpił przed wejściem w życie ustawy o kosztach w sprawach cywilnych, a wniosek o wykreślenie został złożony po tej dacie, sądy nie bardzo wiedział jak należy liczyć stawki. Czy do wykreślenia wpisu należało brać pod uwagę stare stawki ( liczone procentowo od wartości nieruchomości )czy też nowe. Stosowane przez sądy interpretacje przepisów, powodowały duże różnice w opłatach za wykreślenie wpisu z księgi ( podobny wątek był poruszany na forum). Nowelizacja zmienia, "opłatę pobraną" na "opłatę należną", która będzie obliczana na podstawie, korzystniejszych stawek.
Tak więc od wniosku o wykreślenie wpisu w księgach będzie się pobierać( od marca 2007 r.), połowę opłaty należnej od wniosku o wpis.
Wykreślenie hipoteki po spłacie zobowiązania
Z chwilą spłacenia zobowiązania zabezpieczająca tę wierzytelność hipoteka wygasa. Właściciel nieruchomości jest uprawniony do złożenia wniosku o wykreślenie hipoteki. Jednak samo złożenie wniosku nie spowoduje wykreślenia. Właściciel musi do wniosku dołączyć dokumenty potwierdzające fakt wygaśnięcia hipoteki. W przypadku kredytów będą to oświadczenia ( koszty wystawienia ponosi kredytobiorca ) od kredytodawcy potwierdzające spłatę zobowiązania i zgodę na wykreślenie hipoteki.
Kredytodawca nie może odmówić wystawienia takiego oświadczenia gdyż jest on zobowiązany do dokonania wszelkich czynności umożliwiających wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Oczywiście banki tego typu oświadczenia wydają swoim klientom. Jednak zabezpieczenie wierzytelności hipotekami jest także stosowane w obrocie gospodarczym. Dłużnik po spłacie zobowiązania powinien otrzymać od wierzyciela pokwitowanie informujące, że spłacił on należności. Podobnie jak i bank także i wierzyciel musi wystawić tego typu pokwitowanie ( koszty jego wystawienia ponosi dłużnik ). W przypadku gdyby tego nie uczynił, należy pozwać go do sądu, domagając się stosownego oświadczenia woli.
Jak już wspomniałem wyżej od wniosku o wykreślenie wpisu w księgach będzie się pobierać( od marca 2007 r.), połowę opłaty należnej od wniosku o wpis. |
_________________ Szukasz Nieruchomości ?
Szukasz Kredytu mieszkaniowego ? |
|
Powrót do góry |
|
|
Sławomir Sułek Nowy Uczestnik
Dołączył: 21 Sty 2010 Posty: 1 Skąd: Tarnów
|
Wysłany: Czw Sty 28, 2010 9:50 am Temat postu: |
|
|
podatek dochodowy się płaci, kupujący uiszcza u notariusza podatek 2% od czynności cywilno prawnych, bez księgi też można sprzedać, mając takie bez K.W 200-300zl zaoszczedzisz, pozdrawiam _________________ KNC Nieruchomości, www.wsn.pl, porady z zakresu skupu, sprzedaży, pośrednictwa nieruchomości |
|
Powrót do góry |
|
|
polly Specjalista
Dołączył: 03 Gru 2013 Posty: 50
|
Wysłany: Sro Mar 04, 2015 11:39 am Temat postu: |
|
|
A co zrobić w przypadku kiedy nikt nie chce wynająć mieszkania? Nie wiem, może to kwestia ceny.. |
|
Powrót do góry |
|
|
zyciepieknejest Uczestnik
Dołączył: 23 Lut 2015 Posty: 10
|
Wysłany: Sro Mar 04, 2015 12:34 pm Temat postu: |
|
|
polly napisał: | A co zrobić w przypadku kiedy nikt nie chce wynająć mieszkania? Nie wiem, może to kwestia ceny.. |
być może jest to kwestia ceny a być może słaba reklama może warto się gdzieś jeszcze ogłosić |
|
Powrót do góry |
|
|
dariaw Ekspert
Dołączył: 07 Sty 2014 Posty: 134
|
Wysłany: Sro Mar 04, 2015 3:42 pm Temat postu: |
|
|
zyciepieknejest napisał: | polly napisał: | A co zrobić w przypadku kiedy nikt nie chce wynająć mieszkania? Nie wiem, może to kwestia ceny.. |
być może jest to kwestia ceny a być może słaba reklama może warto się gdzieś jeszcze ogłosić | Tak jak powiedział już mój poprzednik różnie z tym bywa. Najczęściej jest to kwestia zbyt małego wypromowania oferty wynajmu, ceny, lokalizacji mieszkania czy nawet samego wyglądu. Dobrze jest również nieco przygotować mieszkanie pod wynajem, może brzmi to banalnie, ale to na prawdę wiele daje. Chodzi mi głównie o dokładnie posprzątanie itp., tak, aby mieszkanie wyglądało czysto i schludnie. Tutaj artykuł na ten temat - http://www.real.bielsko.pl/jak-przygotowac-nieruchomosc-do-sprzedazy-lub-wynajmu. Nie zaszkodzi się z nim zapoznać . |
|
Powrót do góry |
|
|
lucky Ekspert
Dołączył: 09 Sie 2013 Posty: 754
|
Wysłany: Pią Mar 20, 2015 8:48 pm Temat postu: |
|
|
Jak masz np. problem z oceną stanu technicznego możesz zamówić audyt techniczny nieruchomości http://audytnieruchomosci.com/audyt-techniczny-nieruchomosci/ Czasem się tak zdarza, że jest z tym problem np. jak dostaniesz w spadku. Jak masz problem z sprzedaniem możesz skorzystać z biura nieruchomości, ale wiadomo, wtedy prowizja dla biura. |
|
Powrót do góry |
|
|
Aleka Ekspert
Dołączył: 04 Kwi 2014 Posty: 281
|
Wysłany: Wto Mar 24, 2015 10:07 am Temat postu: |
|
|
Jak się samemu sprzedaje nieruchomośc, to można na początek spróbować dać ogłoszenia do lokalnej prasy. |
|
Powrót do góry |
|
|
Martina Ekspert
Dołączył: 11 Lis 2013 Posty: 204
|
Wysłany: Czw Maj 07, 2015 11:20 am Temat postu: |
|
|
Internet , tak najszybciej. |
|
Powrót do góry |
|
|
Armiaa38 Nowy Uczestnik
Dołączył: 07 Maj 2015 Posty: 6
|
Wysłany: Czw Maj 07, 2015 6:25 pm Temat postu: |
|
|
Internet lub biuro nieruchomości . Pomogą załatwić wszelkie formalności i może Pan liczyć u nich na wszelką pomoc czy radę . Od tego w sumie Oni są. Poza tym z tego co się orientuje jest spory popyt na mieszkania więc są spore szanse , że w miarę szybko się uda |
|
Powrót do góry |
|
|
malik Ekspert
Dołączył: 17 Sie 2015 Posty: 140
|
|
Powrót do góry |
|
|
patty_ Zaawansowany Uczestnik
Dołączył: 27 Paź 2015 Posty: 38
|
Wysłany: Pią Lip 29, 2016 3:20 pm Temat postu: |
|
|
możesz zgłosić się do biura nieruchomoości |
|
Powrót do góry |
|
|
wawa50 Uczestnik
Dołączył: 21 Cze 2016 Posty: 14 Skąd: Rumia
|
Wysłany: Sro Sie 03, 2016 3:09 pm Temat postu: |
|
|
Warto z korzystać z usług http://moje-mieszkanie24.pl ! Szeroka oferta, w tym darmowe wystawienie a co najważniejsze trafi do dużego grona odbiorców Ja osobiście korzystam i jestem mega zadowolony Warto spróbować . _________________ Gotówka w 5 min !
www.szybka-kasa24.pl |
|
Powrót do góry |
|
|
Ajlar Ekspert
Dołączył: 06 Lut 2016 Posty: 454
|
Wysłany: Pon Sie 08, 2016 8:16 am Temat postu: |
|
|
A sprawdzaliscie oferte serwisu: http://www.odwlasciciela.pl/ ? Jest wg mnie wyjatkowo atrakcyjna. Cena 59zł za 30dni publikacji ogloszenia na okolo 100 portali - to wg mnie bardzo malo. Formularz ogloszenia wypelniamy raz, przez co oprocz pieniezdy oszczedzamy rowniez czas. |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|