FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 
Niełatwo założyć firmę w mieszkaniu.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Prawo na rynku nieruchomości
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Weronika
Moderator
Moderator


Dołączył: 03 Lut 2007
Posty: 237
Skąd: Szwecja

PostWysłany: Wto Mar 04, 2008 2:35 pm    Temat postu: Niełatwo założyć firmę w mieszkaniu. Odpowiedz z cytatem

Na pytania przedsiębiorców i osób wynajmujących lokale firmom odpowiada Anna Macińska, dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego.

Kto dokonuje zgłoszenia zmiany użytkowania obiektu – wynajmujący czy inwestor?


Może to zrobić zarówno przedsiębiorca, jak i osoba wynajmująca lokal. Inwestor zamierzający zmienić sposób użytkowania obiektu jest zobowiązany złożyć do organu (zazwyczaj starostwa) dokumenty wskazane w art. 71 ust. 2 prawa budowlanego (patrz ramka), w tym oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Przez prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane należy rozumieć tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych (art. 3 pkt 11 prawa budowlanego). Oznacza to, że podmiotem uprawnionym do zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania nie jest wyłącznie właściciel obiektu, lecz także osoba uprawniona z innych tytułów prawnych, np. stosunku zobowiązaniowego.

Czy brak decyzji o warunkach zabudowy uniemożliwia dokonanie zmiany przeznaczenia?

Tak. Wśród dokumentów wskazanych w art. 71 ust. 2 prawa budowlanego ustawodawca w pkt 4 wymienia zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w razie braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zatem brak obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu uniemożliwia dokonanie zmiany sposobu użytkowania obiektu.

Jaki organ dokonuje oceny, czy w konkretnym przypadku miała miejsce nielegalna zmiana sposobu użytkowania?

Podmiotem uprawnionym do dokonania prawidłowej oceny, czy w konkretnym przypadku doszło do nielegalnej zmiany sposobu użytkowania, jest właściwy miejscowo powiatowy inspektor nadzoru budowlanego. Opierając się na przepisach prawa budowlanego i ocenie m.in. rodzaju i zakresu zmiany, może on w tej sprawie zająć decydujące stanowisko.

Jakie dokumenty trzeba złożyć


Osoba występująca o zmianę użytkowania musi określić dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.

Do zgłoszenia należy dołączyć:

- opis i rysunek określający usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i sąsiednich nieruchomościach oraz oznaczyć część obiektu budowlanego, w której ma być dokonana zmiana sposobu użytkowania,

- zwięzły opis techniczny określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń, a w razie potrzeby również danymi technologicznymi,

- oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,

- zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli w danym miejscu nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Jeżeli nowa działalność ma zmienić warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno--sanitarne, ochrony środowiska albo wielkość lub układ obciążeń, potrzebna będzie też ekspertyza techniczna wykonana przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności.

Może się też okazać, że trzeba będzie załączyć pozwolenia, uzgodnienia lub opinie wymagane przez odrębne przepisy, np. sanitarne lub ochrony środowiska.
_________________
Szukasz Nieruchomości ?
Szukasz Kredytu mieszkaniowego ?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Mieszkaniowy






Wysłany:     Temat postu: Ogłoszenia z portalu

Ładowanie ogłoszeń...
Powrót do góry
Kamil677
Nowy Uczestnik
Nowy Uczestnik


Dołączył: 31 Maj 2022
Posty: 1

PostWysłany: Wto Maj 31, 2022 3:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Wykonanie ekspertyzy przeciwpożarowej to konieczność np. w przypadku zmiany sposobu użytkowania budynku. Jeśli musicie sporządzić taka dokumentacje, skorzystajcie z usług firmy https://systemypozarowe-24.pl/ekspertyzy-przeciwpozarowe/ To profesjonaliści, którzy bardzo rzetelnie podchodzą do każdego zlecenia. Sam niejednokrotnie korzystałem z ich pomocy.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Nieruchomości Strona Główna -> Prawo na rynku nieruchomości Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Nieruchomości | Kredyt Mieszkaniowy